Wandeling Sarsven, De Banen en Kwegt (11 km)

Zie ook de website van Klik, Print & Wandel:

Op diverse punten wordt verwezen naar routepaaltjes. De vermeldingen zijn alleen bedoeld als extra herkenningspunten.

Startpunt: Kerk, Pastoor Maesplein 5, 6034 TE te Nederweert-Eind.

Met de rug naar de ingang van de kerk de weg links van de kerk inlopen, “St. Gerardusstraat”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn78.
RD, weg “Vuursteen” aan linkerhand negeren.
T.h.v. woning nr.87 RA, “Visdijk”, kn78 volg 79.
RD pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, gras-pad met waterloop aan rechterhand, kn79 volg 82.
Na passeren van brugje bij kruising RD door klaphek, smal iets verhoogd bospad door rand broekbos, wn82.
Bij 3-sprong rechts aanhouden door klaphek, het klaphek aan linkerhand negeren, kn82 volg 11, na verlaten van smal bos met bankje het iets verhoogd pad met knuppelbrugjes door open gebied volgen, verderop voorbij een klaphek buigt het pad naar rechts en volgt brede waterloop aan linkerhand, wn route.

Bij bosperceel buigt het pad naar rechts het bos in, wn11, direct daarna iets voor klaphek LA, het smal slingerend bospad volgen tot 4-sprong met aan linkerhand een stuw.
Bij deze 4-sprong RA, het smalle bospad verder volgen, wn11.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn11 volg 13, direct daarna LA, bospad, kn13 volg 15, verderop voor een waterloop buigt het pad naar rechts, wn15, een klein stukje het pad tussen bosrand en waterplas volgen, voorbij het bos gras-pad met waterloop aan linkerhand.
# Zou door begroeiing het pad langs de waterloop niet begaanbaar zijn omkeren en teruglopen naar de verharde weg. Bij de verharde weg LA, verharde weg volgen, kn13 volg 14. Bij kruising LA onverhard pad, kn14 volg 15, het pad volgen tot kn15 routepaaltje. Direct na kn15 routepaaltje RA het bospad inlopen, kn15 volg 16. Ga verder bij punt 2. voorlaatste regel.

Voor bosrand, bij T-splitsing RD, kn15 volg 16, het smalle bospad aan linkerhand inlopen.
Bij T-splitsing RA, kn16 volg 17, het pad dat iets verder overgaat in verharde weg volgen tot kruising met verharde weg, ruim voor deze kruising wordt de wn route verlaten.

Bij deze kruising RD, gras-pad richting schaapskooi.
Voor de schaapskooi, bij 3-sprong links aanhouden, direct daarna t.h.v. de schaapskooi RD, gras-pad met afrastering aan rechterhand, gras-pad aan linkerhand negeren, wn38, verderop t.h.v. open plek buigt het gras-pad met een ruime bocht naar links.
Bij kruising met aan overzijde van de weg ingang naar “Dagcamping de Houtsberg”  RA, verharde weg, kn38 volg 46, de weg volgen tot kruising met doorgaande weg.
Bij deze kruising RD, wn46.
RD, gras-/onderhoudspad langs waterloop aan rechterhand negeren, men passeert aan rechterhand een klein parkeerterreintje met SLL bord “De Kwegt”.

Iets voor houten steiger LA, het smalle pad over kade met aan linkerhand eikenbomen inlopen, wn46, na ca. 250m buigt het pad naar rechts, verderop voor open gebied buigt het pad naar links richting bosgebied, wn46, men passeert hoogspanningsmast.
Voor de bosrand, bij T-splitsing RA, kn46 volg 42, het pad door de bosrand volgen tot metalen afsluitboom met daarachter een picknicktafel.
Voorbij deze afsluitboom rechts aanhouden, breed pad met gescheiden verhard fietspad en met het kanaal aan linkerhand, kn42 volg 37 (het routepaaltje staat iets naar links).
Na ca. 1km, voor landbouwgebied RA, grindpad, kn37 volg 36.
Bij kruising met verharde weg RD, gras-/onderhoudspad met waterloop aan rechterhand, de wn route wordt verlaten.

Voor brede waterloop aan linkerhand LA, gras-/onderhoudspad met eveneens brede waterloop aan rechterhand.
Bij kruising RA het brugje over, wn36, smal bospad dat iets verder over een knuppelbrugje gaat.
Bij 3-sprong met informatiepaneeltje “IJsboerderij Sommers” rechts aanhouden, kn36 volg 35, smalle pad door het bos verder volgen.
Bij kruising met doorgaande weg RD, gras-/onderhoudspad met waterloop aan rechterhand, wn35, vervolgens na ca. 60m links aanhouden het smalle bospad inlopen, wn35, verderop iets voor een uitkijktoren buigt het pad naar rechts, men verlaat het bos en gaat over een knuppelbrugje, wn35, ruim voorbij het brugje buigt het pad naar links met afrastering aan rechterhand.
RD, klaphek aan rechterhand negeren, kn35 volg 34.

Bij T-splitsing LA, kn34 volg 32.
Bij 3-sprong links aanhouden, verharde weg, kn32 volg 31, voorbij bocht naar rechts passeert men kn31 volg 77, de weg verder volgen tot T-splitsing in bebouwde kom, zijpaden negeren.
# Voor een mooi uitzicht over het Sarsven vanuit een vogelkijkscherm iets voor bocht naar rechts het smalle pad aan linkerhand inlopen.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna LA, “Loyenbos”, wn77.
In bocht naar rechts van de weg links aanhouden het verhard voetpad inlopen, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij T-splitsing LA, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Legenda:
RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = Linksaf
SLL = Stichting Limburgs Landschap

Wandelnetwerk:
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Klik op de kaart om de volledige routebeschrijving te downloaden